Konspekt zajęć świetlicowych - Wielka wyprawa na wiosenną łąkę - przygotowany na zajęcia w szkole podstawowej dla uczniów klas I-III. Konspekt zajęć świetlicowych Opracowanie mgr Agata Wilk
Temat: WIELKA WYPRAWA NA WIOSENNĄ ŁĄKĘ
Cele główne:
- wzbogacenie wiadomości dzieci na temat wiosennej przyrody,
- integracja grupy poprzez zabawę,
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
- mobilizowanie uczniów do twórczego i aktywnego poznawania najbliższego otoczenia,
- rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie.
Uczeń:
- interesuje się przyrodą,
- posiada wiedzę przyrodniczą,
- potrafi obserwować przyrodę,
- dostrzega zmiany zachodzące w najbliższym otoczeniu,
- umie współdziałać w grupie,
- ma doświadczenie "bycia w grupie",
- ma poczucie więzi z innymi,
- poznaje lepiej siebie i innych,
- dba o dobrą atmosferę wspólnej zabawy.
Metoda:
- pogadanka, zabawa, pokaz.
Forma:
Pomoce:
chusta animacyjna, plansze przyrodnicze, kasety magnetofonowe z odgłosami przyrody i innymi nagraniami, karton, flamastry, worek, karteczki z rysunkami zwierząt oraz ze słoneczkami i chmurkami, magnesy. Przebieg zajęć:
- Powitanie – dzieci stoją w kręgu na rozłożonej chuście animacyjnej, trzymają się za ręce i przesyłają sobie uścisk dłoni – iskierkę.
- Zapoznanie dzieci z tematem zajęć, którym jest wielka wyprawa na wiosenną łąkę i zaproszenie uczniów do "pociągu", który ich tam zawiezie.
Dzieci ustawiają się jeden za drugim tworząc "pociąg" poruszający się po okręgu chusty. Prowadzący opowiada historyjkę o wyprawie z wielkiego miasta, gdzie jest pełno samochodów, dużych domów, ludzi przemieszczających się w różnych kierunkach, nie ma zbyt dużo zieleni, kwiatów i dlatego chcemy dostać się na wielką, kolorową i słoneczną łąkę. Podczas opowiadania tej historyjki w tle rozbrzmiewają odgłosy śpiewających ptaków. Pociąg wyrusza...
- Pierwsza stacja – "Łąkowo"
- rozmowa kierowana o wiosennej pogodzie, słonku, kolorach, dźwiękach... Po jej zakończeniu dzieci wsiadają do pociągu pędzącego do kolejnej stacji.
- Druga stacja – "Kwiatowo"
- pogadanka na temat wiosennych kwiatów, omówienie ciekawostek botanicznych i pokaz plansz z kwiatami oraz oglądanie prawdziwych ogrodowych kwiatów. Na tej stacji dzieci siedzą w kręgu i bawią się w "łańcuch wyrazów" wymieniając nazwy wiosennych roślin.
Następnie rozpoczyna się zabawa "szukaj koloru". Polega ona na tym, że uczestnicy chodzą po chuście, a prowadzący wydaje polecenia, np. Stoimy na zielonej trawie. Jesteśmy na łące pełnej maków. Zachwycamy się kaczeńcami. Szukamy sasanek... itp.
- Trzecia stacja – "Zwierzątkowo"
- pogadanka na temat ptaków, owadów i ssaków, wszystkich mieszkańców łąki- pokaz plansz, słuchanie kasety z odgłosami przyrody i próba ich rozpoznawania, czytanie i omawianie ciekawostek o zwierzętach z książki M. Konopnickiej pt. "Co słonko widziało" (część Wiosna).
Zabawy z chustą:
- zabawa na wzór "sałatki owocowej". Uczestnicy trzymają chustę za uchwyty i są podzieleni na pięć gatunków zwierząt, np. żuczki, motyle, chrabąszcze, mysikróliki, zające.
- zabawa "worek ze skarbami". Uczestnicy siedzą na chuście i podają sobie worek, w którym są karteczki z rysunkami różnych zwierząt. Uczestnicy podają sobie worek w rytm wiosennych odgłosów przyrody. Gdy one milkną, zadaniem osoby, która trzyma worek jest wyciągnięcie karteczki i podanie nazwy zwierzęcia oraz krótkiej jego charakterystyki.
- Czwarta stacja – "Wesoła polanka"
- wspólne rozwiązywanie krzyżówki, której głównym hasłem jest nazwa stacji
- zabawy:
- "Uciekaj myszko do dziury", grupa trzyma chustę. Dwie osoby wchodzą w role: myszy siedzącej pod chustą i kota biegającego po chuście. Zadaniem kota jest złapanie myszki.
- "Stań na kolorze", uczniowie tańczą w rytm muzyki na chuście. Gdy muzyka milknie, stają na kolorze podanym przez prowadzącego.
- "Bocian i żabki", uczestnicy stoją w kręgu, trzymając brzeg chusty. Wybieramy dwie osoby, które przyjmują rolę bociana i żabki. Bocian stara się złapać żabkę. Bawiący się falują chustą, utrudniając bocianowi zadanie.
- Zakończenie – ewaluacja: uczniowie przypinają do tablicy za pomocą magnesów słoneczka i chmurki.
Słoneczko – dobra zabawa Chmurka – niezbyt udana zabawa
Opracowanie mgr Agata Wilk
|